“Kalla den änglamarkan eller himlajorden om du vill...Tack ni svenska vakttorn, med plutonium tvingar vi dansken på knä! Här - Danmark, utskitet av kalk och vatten. Där - Sverige, hugget i granit... Dansk jävlar!”
Overlæge Stig Helmer står på taget af Rigshospitalet med kikkerten for øje, og ser mod Barsebäck i sit elskede hjemland. Han afskyr Danmark og al den uduelighed, han møder i denne utålelige lilleputnation. Derfor søger han tilflugt på toppen af sygehuset, hvor han kan skue over mod landet, hvor alting har klasse og format - Tetra Pak, Volvo og Björn Borg.
Det er ikke kun TV- serien “Riget”, der spiller humoristisk på forholdet mellem danskere og svenskere. Også i daglig tale gør vi os lystige over hinanden. Vi griner af “forbudssverige” og fortæller vittigheder, om at gøre fædrelandet en tjeneste ved at følge en svensker til færgen. Vi synes, de er stive, regelrette og uden humor. De synes, at vi har en slap moral og går mere op i at drikke øl og hygge os. Når vi tørner sammen i fodbold, kalder vi det “arvefjendeopgør”, og sigter til dengang, vi næsten konstant lå i krig med hinanden. 12 gange blev det til i løbet af 16- og 1700- tallet, og i 1983 var det lige ved at gå galt igen, da svenskerne blev sure over, at Danmark borede efter olie ved Hesselø. Da var det Palme mod Schlüter, ligesom oberst Sparre engang stod over for Gøngehøvdingen.
Men vi har da også meget at takke hinanden for. Hvad var vore hjem uden møbler fra Ikea? Hvad var vores sangskat uden Bellman og Abba? Hvad var kriminallitteraturen uden Beck og Wallander? Vi må heller ikke glemme, at to af de vigtigste danske sejre i nyere tid er vundet på svensk grund: EM- trofæet i 92 og Melodi Grand Prix i 2000. Mon ikke også svensken i dølgsmål trods alt føler sig en lille smule besnæret over at have en uregerlig lillebror, til at ruske op i højtideligheden og kaste grus i maskineriet, når det hele bliver lidt for korrekt?
Man kan altså sagtens finde “flere gode ting” hos hinanden, hvis man vil, så lad det være overskriften over denne beretning om korets dansk- svenske ekskursion.
Tirsdag 7. august
Ved halvto- tiden om eftermiddagen var der ved at være samling på tropperne. 27 drenge, heraf 9 fra den nye årgang 11, der allerede var kommet i koncertkoret, og nu skulle ud på deres første rejse. Og en større gruppe mænd, som for nogles vedkommende stod for deres 30. eller 40. musikalske safari. Om det var derfor, at nogen havde udnævnt årets koncertrejse til “Køgeturen”, for dermed at signalere, at de skam var vant til rejsemål med noget længere destination, vides ikke, men Køge er vel også en messe værd, selvom den ikke ligger i Australien eller Kina.
Inden påstigningen af bussen, klappede Lone koret sammen, og anbragte Mads Emil ved sin side. Dagens fødselar, som med sine bare 9 somre var klar til at begive sig ud på egen hånd, skulle selvfølgelig hyldes med fællessangen “hvorfor er der såd'n et mylder”. Og det blev han, i firedobbelt kanon af korsangere og pårørende, som derpå sagde farvel og overlod deres kære i korets varetægt. Så var det ellers afsted i det gule lyn fra “Centrum Turist”. Indenbords blev vi budt velkommen af kaptajn Bjørn, der gennemgik reglerne for toiletbesøg, brugen af poser og anvendelsen af rejselekturen i nettene bag på sæderne. Marianne delte de farvestrålende rejseprogrammer ud, med informationer om koncerter og seværdigheder, overnatningssteder, bykort og ordbog, så vi kunne begå os hinsidan. Ingrid fortalte om biskop Absalon, der grundlagde Sorø Klosterkirke, hvor turens første koncert skulle finde sted. Alle fik tildelt et nummer, som de skulle råbe højt ved tællingerne, så truppen kunne forblive intakt. Lone holdt korprøve på “Ubi caritas” med de yngste, mens de ældste tog sig en morgensang, som Henrik var mand for at sætte i gang.
Korets 47. koncertrejse var begyndt. Snakken gik livligt mellem de forskellige, der bortset fra en “kom-i-form” prøve et par dage forinden, ikke havde været sammen hele sommeren, og derfor havde mange oplevelser at udveksle. Med i bussen var også vores gode ven fra England, David Butterworth, der endnu engang havde taget turen over kanalen for at være sammen med koret, hvad vi kun kan være taknemmelige over, at han stadig har lyst til.
GPS' en havde regnet ud, at vi skulle ankomme til Sorø kl. 15.52, men det stillede vi os noget skeptiske over for. Knap 220 km. på lidt over to timer? Det kan godt være at hastigheden på GPS' er med tiden er blevet højere, men den er stadig 80 km. i timen for busser, så vi gættede på, at der nok skulle lægges lidt til. Det ragede nu ikke meget, for lidt efter kl. 16 rullede vi ind i Sorø, men da bymidten ikke er skabt for køretøjer af vores størrelse, cirkulerede vi rundt i villakvartererne et stykke tid, inden vi fandt en vej, der ledte hen i nærheden af kirken. Noder, koncerttøj, kasser og poser med frugt og saft blev slæbt det sidste stykke, og foran indgangen blev vi modtaget af hr. og fru Clausen, der allerede var ankommet.
Sorø Klosterkirke er en af de største middelalderkirker i Danmark. Den blev bygget i sidste del af 1100- tallet af cisterciensermunke på foranledning af biskop Absalon. Munkene byggede i teglsten, som var et af tidens nye materialer, og da Absalon døde i 1201 stod kirken færdig. Biskoppen og flere af hans familiemedlemmer fra Hvideslægten ligger begravet i kirken, men også andre prominente er stedt til hvile under hvælvingerne: Christoffer II, Valdemar Atterdag og Margrethe I, der dog kun fik lov at ligge her i kort tid, inden hun blev overflyttet til Roskilde. Som erstatning for den bortførte dronning, fik man senere Ludvig Holberg.
Kirken er udstyret med et rigt inventar af bruskbarok, og er især kendt for sit orgel, som regnes for ét af landets bedste. Den har også tilknytning til det berømte Sorø Akademi, der gennem tiderne har haft lærere som B.S. Ingemann og studenter som Herman Bang og Hans Kirk. I dag fungerer “Akademiet”, som det kaldes i daglig tale, som alment gymnasium og kostskole.
Efter at have studeret sarkofager, friser og andre spændende detaljer, stillede vi op til korprøve, hvor vi fik en fornemmelse af rummets fine akustik. Vi kunne glæde os til en god koncert, hvis vi ellers sørgede for at være på dupperne. Det hjalp de lækre kanelsnegle, Mads Emils mor havde bagt til hele koret i anledning af juniors fødselsdag, og de dejlige forfriskninger, tanterne havde tilberedt, med til.
Koncerten blev god. Som munkene i Sorø sikkert havde gjort det hundreder af år forinden, gik vi ind i procession til tonerne af den gregoriansk inspirerede sats “Ubi caritas”. Derpå fulgte Davidssalme 139, “Det dufter lysegrønt af græs”, “Danmark, nu blunder den lyse nat”, Magnificat og “O, sing unto the Lord”, som altsammen klingede rent og smukt i det pragtfulde rum. “En god start, så det tegner jo til at blive rigtig, rigtig godt”, sagde Lone, da hun bagefter gjorde status i bussens mikrofon. Vi havde små 45 minutter til Ishøj Strand, hvor Danhostel ventede. Og godt for det, for der var vist nogen, der trængte til at se dyner.
Onsdag 8. august
Røræg, pølser og bacon. Yoghurt naturel og med skovbær. Mysli med banan og abrikos, franskbrød, boller og rugbrød, honning og marmelade. Dertil kaffe, juice og mælk. Der manglede skam ikke noget ved den “continentale” morgenbuffet på vandrehjemmet. Det skulle da lige være en morgensang, men den blev traditionen tro henlagt til bussen. Efter at have afleveret nøglekortet og det pænt sammenlagte sengelinned i receptionen, var der tælling og afgang. Straks efter påstigningen forlød det, at vi ikke skulle over Øresundsbroen, men derimod ad motorvejen op mod Helsingør, hvorfra vi skulle sejle til Sverige. Det sparede tid, og det var fint, for dagens koncert var allerede kl.12.
På færgen kunne man få en forfriskning i cafeteriet, eller gå op på dækket, hvor man til den ene side kunne se Kronborg lude ved Sjællands port, og til den anden Helsingborgs tage og tårne. Måske er det den færgetur, der synges om i sangen “Alle mennesker er nu så glade”. I et af versene hedder det nemlig: “Mor har været i Sverige og købt billig chokolade”. Da sangen er skrevet længe før broen blev bygget, og Helsingborg faktisk er hjemsted for chokolade- produktion, kunne det meget vel være den færge, mor havde taget, da hun skulle hente forsyninger. At chokoladen, og for den sags skyld også mange andre ting, dog langt fra var billige i Sverige, skulle vi snart erfare.
Vel ankommet til landet med valborgblussene og midsommerstangen, begav vi os straks mod Sankta Maria Kyrka, hvor vi var sat til at stå for “lunchmusiken”. Mariakyrkan er Helsingborgs ældste kirke, grundlagt i 1100- tallet. Den nuværende bygning stammer dog fra 1400- tallet, og tårn og våbenhus er først kommet til senere, sådan som man også kender det fra danske middelalderkirker. I 1600- tallet virkede selveste Buxtehude som organist ved kirken, så det må siges at være ganske passende, at vi på programmet havde hans kantate “Befiehl dem Engel, dass er komm”. Orglet, som Lasse skulle spille på, var dog ikke det samme, som mesteren selv havde betjent, idet det for mange år siden var solgt til en anden kirke. Men om Mariakirkens orgel vil man fremover nu kunne sige, at det er blevet trakteret af Lasse Toft Eriksen. Mon ikke det ligefrem stiger i værdi?
Frokostkoncerten blev indledt med en andagt, bestående af bibellæsning, prædiken og velsignelse. Det var dog hverken præstens stemmeføring eller prædiken, der fangede vores opmærksomhed, men derimod hans sko, der stak frem under den hvide messeskjorte. Ikke just blankpolerede kirkesko, men fodtøj med et mere “streetagtigt” look, kan man vist sige. Måske tager man mere afslappet på “lunchtjenester” i Svenska Kyrkan.
Vi tog til gengæld ikke afslappet på vores opgave. Der blev sunget med fuld koncentration, hvilket resulterede i en god koncert, lidt kortere end den foregående. Med god samvittighed kunne vi bagefter bænke os ved bordene i “Österns Pärla”, hvor der var bestilt kinesisk buffet.
Efter frokosten blev vi enige om, at rykke afgangen halvanden time frem, så vi kunne komme før til Malmø. Det skulle vise sig at være en god beslutning, for vejret var ikke ligefrem til udendørs udfoldelser. Koldt, blæsende, småregnende og ikke over 15 grader. Da vi skulle afsted, lagde vi mærke til at det vrimlede med politi allevegne, både til hest og til bil. Nogle mente, det var fordi der skulle spilles en vigtig fodboldkamp i byen. For os var der imidlertid en anden kamp, der var vigtig: håndboldmatchen mellem Danmark og Sverige ved OL i London. I aften skulle kvartfinalen stå. Tænk at kunne opleve et “arvefjendeopgør”, mens man var i Sverige. Kunne man håbe på en flig af stemningen fra 92? Det var ikke utænkeligt, eftersom Spellerberg, Hansen, Lauge og alle de andre havde klaret sig ganske godt indtil nu.
Straks efter ankomsten til First Hotel Jörgen Kock i Malmø, gik vi i gang med at undersøge, hvor vi kunne finde et TV at samles om. Valget faldt på lobbyen, som hurtigt blev ommøbleret, så alt inventar blev centreret omkring den store fladskærm på væggen. Et enligt svensk ægtepar, der sad i en af sofaerne, så ængsteligt til, mens vi rokerede rundt på borde og stole. Vi spurgte, om de også skulle se håndbold, og det skulle de da, svarede de. Men da de kunne se, hvordan de blev mere og mere trængt, efterhånden som stuen blev fyldt op af rød- hvide fans, fortrak de lige så stille. “Dansk jävlar”, har de sikkert tænkt, tvunget i defensiven i deres eget hjemland.
Straks efter parrets exit slog vi over på dansk TV, så vi kunne høre Henrik Linigers medrivende kommentator- stemme. Så gik fløjten for 1. halvleg. Danskerene lå lige i hælene på svenskerne, der hele tiden formåede at holde føringen med 1- 2 mål. Hvor var det spændende, vi rykkede helt ud på yderkanten af sofaen. “Nej, hvor tæt på!....Lad nu være med at tabe bolden!....Kom så, Søndergaard!.....Hvor er det godt, vi har Cleverly!......Man skulle tro, dommeren er nordmand, sådan som han hele tiden dømmer svensk fordel.....”
Pause, sveden af panden, pulsen ned, nerverne i ro. Tanterne havde smurt de lækreste sandwich's, som vi fortærede udendørs og fik fyldt frisk luft i lungerne til 2. halvleg. Gaderne lå næsten øde hen. Skulle de ose med rødt- hvidt knaldfyrværkeri, eller genlyde af blå- gule montybomber i aften?
Tilbage til skærmen. “Fart på, Danmark!.......Nej, Lindberg, du kan ikke brænde nu!.....Endelig kommer du ind i kampen, Hansen.....sådan!.....Og sådan!.....Og sådan!.... Og sådan! 4 scoringer i rap, nu kender vi dig igen! Ingen kan stoppe verdens bedste håndboldspiller!.......Nu har vi kontakt til Sverige, nu kan det nås......Knudsen til 21- 20, wauw!.........Nej, Mikkel, det er ikke stolpen, der tæller, det er nettet!”. 22- 23, de blå- gule stormtropper satte alt ind, og scorede til 22- 24! Kampen var afgjort. Lyset var slukket, håbet brast, hænderne sunket. Hvor bittert, hvor skuffende, hvor tomt! Farvel du søde drøm om OL- guld. På den anden side, hvis man skulle slå koldt vand i blodet, så var den svenske sejr vel fortjent. De var bare bedre end os, og den slags lønnes jo i en kvartfinale. Synd for Wilbek, han havde fortjent bedre.
Da drengene var lagt i seng, slentrede medlemmer af mandskoret slukørede ud i gyderne for at finde et sted at skylle nederlaget ned. Ingen talte den aften højt om, hvor de kom fra.
Torsdag 9. august
En ny dag, en ny begyndelse. Tavlen var ren, nederlaget fortrængt og den bitre smag forsvundet. Nu skulle Malmø opleves. Sveriges tredjestørste by, på størrelse med Aarhus, grundlagt 1275, kendt for sit rige kulturliv med festivaler og museer. Dansk indtil 1332, hvor den svenske konge erobrede den, inden han pænt måtte aflevere tilbage små tredive år senere. Igen svensk fra 1658, da Danmark mistede Skåne, Halland og Blekinge. Derefter fulgte en forfaldsperiode, hvor befolkningstallet sank til en 1/3, inden industrialiseringen atter satte gang i udviklingen, og sendte staden tilbage i front.
I byens skyline skinner en arkitektonisk perle, Turning Torso, et 190 meter højt tårn med 54 etager. Skabt af den spanske arkitekt Santiago Calatrava i 2005 med det formål at udfylde tomrummet efter en gammel højskibskran. Men også at være monument over det moderne Malmø, som en del af det nye kraftcenter i Øresundsregionen. Torsoen, der er Skandinaviens højeste bygning, og den næsthøjeste beboelsesejendom i Europa, kun overgået af et anlæg i Moskva, udgøres af ni kuber, der vrider sig 90 grader fra grunden op til toppen. De underste etager består af kontorlokaler, mens de øverste huser omkring 150 lejligheder.
Vi stod og iagttog denne usædvanlige bygning fra et af Malmøs mange grønne områder, på vej til en anden af byens seværdigheder i den mere ældre genre, Malmøhus. Nordens ældste renæssanceslot, grundlagt af Erik af Pommern i 1434. 100 år senere byggede Christian III et nyt slot, der blev forstærket med voldgrav og fire store hjørnetårne. I årene herefter blev slottet ofte brugt som residensbolig for kongen, men det privilegium ophørte, da svenskerne overtog Malmø og ombyggede slottet til et større fæstningsværk, der skulle forsvare landet mod fremmed indtrængen. I 1800- tallet fungerede anlægget som fængsel, inden det i 1937 blev omdannet til museum. I dag er slottet restaureret, så det fremstår som det så ud i 15- 1600- årene.
Inde på slottet fortalte Jens Bjerregaard den spændende historie om dengang, Danmark var herre i Norden og besad store områder i Sverige, Norge og Tyskland. Men da de svenske konger fik mere magt op gennem 15- og 1600- tallet, blev den danske position svækket. I 1658 havde svenskerne fået overtaget i Østersøen, og forlangte at Danmark skulle gå med til at lukke Øresund for al trafik, så de kunne gå i krig mod Tyskland. Da danskerne tøvede med at imødekomme den ordre, blev den svenske konge så vred, at han i stedet gik i krig mod Danmark. Han rykkede sin hær til Korsør, og sendte den i march mod København. Her stablede man alt hvad man havde af forsvar på benene: soldater, borgere, studenter og kvinder. Selv kong Frederik III gjorde klar til kamp, og udtalte de berømte ord: “Jeg vil dø i min rede”. Heldigvis kom hollænderne til undsætning, og brød den svenske belejring, så byen kunne få forsyninger. Også i resten af landet og Norge rejste befolkningen sig til modstand. I Skåne gjorde snaphanerne livet usikkert for de svenske soldater. Krigen sluttede brat i 1660, da den svenske konge døde. En altid vittig sjæl fra basgruppen supplerede med en bemærkning om, at snaphanernes leder jo var den berømte Gøngehøvding, der i øvrigt hed Svend til fornavn.
Således oplyst, begav vi os ned til Stortorget i byens centrum, hvor vi havde lidt tid inden frokosten på Burger King. Nogle af drengene havde købt en frisbee ring, som skar sig gennem luften med lynets hast, når man kastede den. Det gjaldt om at springe til side, så man ikke kom i skudlinjen. Havde Gønge haft den, ville han sikkert kunne have nedlagt hele den svenske hær i ét hug. Efter en saftig Angus XT, var eftermiddagen fri til en tur i bowlinghallen, Torsoen eller indkøb i de små, spændende butikker.
Sankt Pauli Kyrka minder i udseende om en russisk- ortodoks kirke. Den har et stort tårn på toppen, omgivet af 12 mindre tårne, fordelt rundt om på bygningen. Fundamentet hviler på pæle, idet kirken er bygget oven på en udtørret sø, der gør, at den synker nogle centimeter for hvert år. Når man åbner døren, træder man ind i et stort, sekskantet rum, med plads til over 1400 mennesker. Rummet er ikke inddelt i skib og kor, fordi arkitekten ønskede, at alle skal kunne se og høre lige godt, uanset hvor de sidder. På kirkens hjemmeside kan man læse, at “kyrkorummet har en fantastisk rymd”, og det kan godt være, at det er et fint rum at holde gudstjeneste i, men som koncertsted er det ikke just fantastisk. Vi opdagede hurtigt, at trækonstruktionen lagde en dæmper på akustikken, så vi måtte arbejde meget hårdt med klang og udtale. Da en manglende indsats i Buxtehude til og med gjorde, at vi snublede og kurede rundt i flere takter, inden vi atter vandt fodfæste og fandt tilbage i musikken, kan man godt tillade sig at sige, at denne koncert næppe havner på top tre over det bedste, vi har præsteret. Men så var det godt, at der var et pænt stykke op til de 1400, kirken kan rumme, når man talte publikum.
Fredag 10. august
Fredag var fridag. Den skulle bruges til at udforske Øresundsregionen, den nye vækstdynamo, som omfatter dele af Sjælland og Skåne. Et område med 3, 7 millioner indbyggere, Skandinaviens største og mest befolkningsrige region. Siden Øresundsbroen blev indviet, er der indgået samarbejde mellem virksomheder og myndigheder på begge sider af sundet, og visionen for området er, at København og Malmø i 2025 skal være “en sammenhængende metropol, hvor vækst og livskvalitet går hånd i hånd”, som Københavns Kommune proklamerer det på sin hjemmeside.
Hvordan visionen allerede har båret frugt, så vi et par eksempler på om formiddagen. Først Field's, som regnes for Skandinaviens største shopping- og underholdningscenter med over 140 butikker, 2500 ansatte og 3000 parkeringspladser. Et sandt slaraffenland for dem, der stadig havde lidt på lommen, efter mødet med det dyre Sverige.
Næste stop var ikke mindre imponerende. Den 124.000 m2 store DR - by, bestående af 4 segmenter, hvor det meste af den gamle statsradiofonis radio og TV bliver produceret i topmoderne omgivelser. Byggeriet, der var præget af budgetoverskridelser, og førte til afskedigelsen af en generaldirektør, står i dag som en funklende stjerne på den digitale himmel, hvor det fremtræder som et af verdens mest avancerede mediehuse. Ved hovedindgangen fik vi klistret et besøgs- ID på brystlommen og blev inddelt i to hold, der med hver sin guide begav sig på opdagelse i komplekset.
Første stop var koncertsalen, der med sine 1800 pladser lægger rum til både klassiske og rytmiske koncerter. Den franske arkitekt Jean Nouvel har ved indretningen af salen ladet sig inspirere af de romerske amfiteatre, så publikum sidder på små forskudte terrasser rundt om musikerne. Ideen til at lade sæderne fremstå i forskellige nuancer, fik arkitekten fra det gamle radiohus, hvor mange års slidtage havde givet sæderne vekslende farver. Kæmpeorglet er med sine 91 registre og 6.144 piber Danmarks største, og blev ved indvielsen i 2009 i øvrigt betjent af Flemming Dreisig, der i mange år var tilknyttet drengekoret som akkompagnatør på koncertrejserne.
Fra koncertsalen gik det videre mod segment 2, hvor nyhedsudsendelserne bliver produceret. På vej ad de lange gange, gjorde vi holdt ved en miniature udgave af en brandbil. Den er specielt konstrueret til at kunne komme rundt i DR- byen, fordi huset ikke er udstyret med sprinkleranlæg. Den slags har det nemlig ofte med at gå i gang ved falsk alarm, og det vil kunne ødelægge kostbart udstyr til ingen verdens nytte. Så derfor har man hyret en brandmand, der sidder klar til at springe på vognen, hvis uheldet skulle være ude. Et job, man måske skulle overveje at søge, fordi der stort aldrig sker noget.
I DR Nyheders hovedkvarter fik vi fra en af etagerne lov at kaste et blik ned på de arbejdende journalister, der havde travlt med at lave indslag til Radio- og TV- avisen. Vi spejdede efter nogen kendte og fik øje på Morten Schnell Lauritzen fra DR Update. Desværre måtte vi ikke fotografere, så der var ikke andet at gøre end at lade sanserne råde.
Rundturen fortsatte til TV- studierne, hvor vi bl.a. så kulisser fra TV- serien “Borgen”. Til vores overraskelse viste det sig, at ikke alle scener optages “on location”, men derimod i DR- Byen. Vi blev også overraskede i et af teknikrummene, hvor man modtog lydsignalerne fra OL, og sendte dem videre hjem i stuerne. Gennem en rude kunne vi se ind i studie 5, hvor X- factor sender fra. Men det var ikke Thomas Blachman, der sad på den anden side, men derimod dem, der kommenterede sejlsporten. De befandt sig nemlig ikke i London, som vi troede, men foran en skærm få meter fra os. Ak ja, TV er og bliver bedrag.
Ude i det fri måtte kameraerne atter bruges, og det var korets allestedsnærværende fotograf Kasper Riis ikke sen til at udnytte. Alle mand blev kommanderet hen foran det store stålæg med den 19 meter høje antenne, og foreviget både for- og bagfra. Efter blitzen begav os mod centrum af København, hvor vi skulle indlogeres på det splinternye design- hostel Copenhagen City med plads til over 1000 gæster. Da vi omsider havde fundet ud af, hvordan elevatorerne og nøglekortet fungerede, hoppede vi ombord i en af Netto-bådene, og tog med på en rundfart gennem kanalerne. Her havde vi udsigt til Holmens Kirke, Christiansborg, de maleriske huse i Nyhavn, den gamle flådestation Holmen med kranen, der i sin tid hejste masterne ombord på linjeskibene, Batteriet Sixtus, der hver morgen og aften affyrer en kanonsalut til ære for Dannebrog, og ligeså skyder løs ved statsbesøg og begivenheder i kongehuset. Vi passerede også attraktionen over alle, Den Lille Havfrue, der kastede et bly blik til den ene side, fordi hun som sædvanlig blev beluret fra alle sider, Operaen, Amalienborg og Den sorte Diamant. Vi var i København, men havde ikke fået nogen særlig varm modtagelse. Vejret var koldt, småregnende og blæsende, så da båden lagde til kaj, skyndte os tilbage til vandrerhjemmet og fik trøjer og jakker på, så vi kunne holde varmen på turen hen til restaurant “Big China”, hvor aftensmaden ventede.
Lørdag 11. august
At give koncert i Københavns Domkirke har altid været omgærdet med en vis ærefrygt og bæven. Korets tidligere leder, Per Günther, plejede at sige, at mens man sagtens kunne slippe fra en dårlig koncert i udlandet, fordi man kunne rejse hjem igen og hurtigt være glemt, ville man ikke så let kunne flygte fra en skidt præstation i Danmark. Især ikke i København, der var kendt for sit skrappe anmelderkorps, der havde for vane at sable det meste af det, der kom fra provinsen, ned. Siden er det formentlig gået anmelderne i hovedstaden på samme måde som i resten af landet: De er blevet færre, fordi aviserne har skåret ned på kulturstoffet. Så det var nok ikke de blodtørstige skribenter, vi skulle frygte denne gang, men mere det at få lov til at synge i landets førstekirke, hvor selveste Københavns Drengekor holder til.
Vor Frue Kirkes historie går tilbage til sidst i 1100- tallet, hvor biskop Absalon i et dokument kvitterer for modtagelse af tiende til bygning og udsmykning af “Den hellige Marias Kirke”. Siden er der opført flere kirker på stedet, som alle led den triste skæbne enten at brænde ned til grunden eller ende som kanonføde for englændernes massive bombardementer af byen i begyndelsen af 1800- tallet. Den nuværende Vor Frue Kirke, der er tegnet af C.F. Hansen og udsmykket med statuer af Thorvaldsen, blev indviet i 1829. Gennem tiden har både Weyse og I.P.E. Hartmann virket som organister, og da Mogens Wöldicke i 1959 blev ansat som spillemand, fulgte også det kor med, han havde grundlagt, Københavns Drengekor. Gennem århundreder var det praksis, at konge- og dronningekroninger foregik i Vor Frue Kirke, men også efter at denne ceremoni blev afskaffet, har kongelige begivenheder fundet sted i kirken, senest kronprins Frederiks og Mary Donaldsons bryllup i 2004.
Det var altså et sted med en vægtig historie og stolte traditioner, vi havde dristet os til at betræde, da vi lørdag middag skulle give koncert. Allerede korprøven var noget særligt. Pga. en dåbsgudstjeneste kunne vi ikke komme ind i kirken med det samme, men måtte øve den første halve time i rotunden bag alteret. Her var akustikken så god, at man lige var ved at ønske, at koncerten kunne holdes her. Det ønske blev dog hurtigt trukket i land, da vi blev lukket ind i det 83 meter lange og 25 meter høje kirkerum, og hørte hvor klart og flot satserne stod. Der blev pudset af og rettet til, koncentrationen skærpet, opmærksomheden højnet, for nu gjaldt det. Omkring 150 mennesker, heraf nogle forældre og bedsteforældre, der havde taget turen fra Esbjerg og familiemedlemmer bosiddende i København, men også mange andre havde fundet vej til Domkirken på denne dejlige dag med blå himmel og høj sol. Nogle gange kan bevidstheden om, at man skal yde sit bedste blive så stort et pres, at man i stedet leverer sit dårligste. Det blev dog ingenlunde tilfældet her. Koncerten blev turens bedste, lød “anmeldelsen” bagefter, og det var jo ikke værst, når det var den, vi havde frygtet mest.
Med en skøn fornemmelse af at være kommet godt om på den anden side, kunne vi smide koncertklunset, iføre os korte bukser og solbriller og sive ud i det pulserende liv i staden. Først gjaldt det strøget, som næsten ikke var til at komme igennem pga. menneskemylderet. Så gjaldt det det, der for turens mindste nok var dagens egentlige højdepunkt: Tivoli! En lørdag aften i Carstensens stemningsfulde gamle have under de kulørte lamper, til lyden af tivoligardens fløjter, veterantogets klokke og Pjerrots varme latter - min sjæl, hvad vil du mer? Efter at have løst billet, stormede de modige op i Dæmonen, Odinekspressen, Det gyldne Tårn og andre halsbrækkende aktiviteter, mens de mere forsigtige fandt sammen om en cafe latte på en af beværtningerne. Der var jo nogen, der skulle blive nede ved jorden, så drengene havde et sted, de kunne henvende sig i tilfælde af spørgsmål eller problemer. Det var dog forbavsende få, der kom, så det tog vi som tegn på, at de morede sig og havde det herligt. Ved 21.30- tiden samledes drengene med tanterne og et par af de ældre, der var blevet trætte efter at have boltret sig i forlystelserne, og begav sig mod vandrehjemmet. Dem, der stadig havde energi, blev siddende til lukketid.
Søndag 12. august
Sidste dag og - for nogen - turens kulmination: Køge! Hvad man havde længtes efter, set frem til og ventet på, skulle nu endelig blive virkelighed: Besøget i den gamle, østsjællandske købstad, beliggende ved Køge Ås. Et sted koret aldrig havde været før, så det var vist på tide, at vi også kippede med flaget her.
Et par morgenfriske drenge havde hjulpet Bjørn med at pakke bussen, så vi kunne komme afsted i god tid og være fremme ved Sankt Nicolai Kirke inden ni. I bussen blev der øvet korsvar til brug ved den højmesse, vi skulle synge til. Gudstjenesten begyndte med, at præsten bød koret velkommen og forklarede menigheden, at dagens højmesse var en særlig koncert- gudstjeneste, hvor nogle af salmerne var erstattet med korsang. Alt forløb stort set normalt indtil prædikenen. Vi sad og stirrede mod prædikestolen, og kunne ikke forstå hvor præsten blev af. Et øjeblik følte man sig som brandmand i DR- Byen, hvor man også bare sidder og venter. Pludselig hørtes lyden af slag mod gulvet. Præsten kom slentrende ned ad midtergangen med en bold, som hun kastede over til drengene, der straks tog imod initiativet og spillede den videre til hinanden. Det var som at være i Tivoli igen. Der udviklede sig en intens håndboldkamp foran alteret, hvor alle kappedes om at få fat i bolden, indtil den til sidst blev spillet tilbage til præsten, der afslørede sin pointe: Nemlig at livet er som et spil, hvor alle er inviteret til at deltage. Derfor gælder det om at gribe bolden og spille den videre, i stedet for at melde sig ud af fællesskabet og sætte sig hen i et hjørne og surmule. En udlægning af dagens tekst fra Matthæusevangeliet. Som også kan overføres på korsangen: Også den kan kaldes et holdspil, hvor alle må deltage og bidrage med sit, for at det kan fungere. Så det gjorde vi, og leverede også i Køge en præstation, vi kunne være bekendt.
Koncertrejsen var ved at lakke mod enden. Det havde været seks begivenhedsrige dage med et tæt pakket program. På under en uge havde vi nået at give lige så mange koncerter, som på andre ture har været fordelt over meget længere tid. Men det er jo formålet med enhver koncertrejse; ud over at se og opleve, også at få sunget så meget som muligt, og det havde vi gjort på denne tur. Efter frokosten i sognehuset, kunne vi glade og tilfredse læne os tilbage i bussens sæder og påbegynde hjemturen. Over plads 15 var der hængt flag op, for her sad Simon, der på denne varme og solrige søndag fyldte 11. Det blev selvfølgelig fejret med fødselsdags kanon og klap, og Simon kvitterede med de dejligste karameller, som blev nydt hele vejen ned gennem bussen.
Ikke en tur uden en officiel afslutning og tak til alle implicerede. Den opgave var som sædvanlig lagt i hænderne på formanden, der på vegne af hele ensemblet konkluderede, at det endnu engang var lykkes os at få en god koncertrejse, hvor kammeratskab og humor var gået hånd i hånd med flid og seriøsitet. Der blev rettet en særlig varm tak til Bjørn, vores fortræffelige og behagelige chauffør. Til Marianne, Pernille og Kirsten, vores altfavnende, arbejdsomme og trofaste tanter, igen i år suppleret af den altid smilende og dejlige fru Clausen. Til Lasse, vores suveræne og velspillende organist, der også havde haft arbejdet med at formidle kontakt til koncertstederne. Til Lone, vores ihærdige, dynamiske og veloplagte korleder, der altid formår at forlene sangerne med energi, så de finder nye kræfter til endnu en præstation. Og til Ingrid, vores velforberedte og altvidende sognepræst, der også i år havde valgt at tilbringe nogle dage i korets selskab. Fortjent applaus fra alle sider!
Da der ikke var den store trafik på denne søndag, gled vi uden besvær over Fyn og Lillebælt, og landede i Esbjerg allerede kl. 16.30, en time tidligere end beregnet.
Dansk jävlar? Meget har selvfølgelig ændret sig siden de glade dage på Svend Gønges tid. Danskerne og svenskerne kan stadig ryge i totterne på hinanden, når de diskuterer indvandrerpolitik, men der er ikke længere fjendskab og rivalisering mellem de to folk. Der er slået bro over sundet, en ny region med visioner om samarbejde, vækst og udveksling har set dagens lys. Vi er rykket sammen og har fået øje på de gensidige kvaliteter. Alligevel kunne det nu være dejligt, hvis vi snart kunne mødes igen til håndbold eller fodbold, så svenskerne kunne få de bank, de så ærligt har fortjent. For der er ikke noget så skønt som et vaskeægte arvefjendeopgør. På återseende!